Bijvangst

http://bijvangst.org

Spraakmakende en breed gedragen online campagne tegen bijvangst in de visserij. De campagnefilm ging in première in Amsterdam, reisde langs verschillende festivals in Europa en won in 2016 de juryprijs op het Ekotop Film Festival in Slowakije.

Alhambra onderzocht op eigen initiatief bijvangst in de visserij omdat de visserijsector in een mondiale crisis verkeerde. Daarop besloten zij een campagne te starten. We brachten verschillende partijen bijeen rondom het thema bijvangst en formeerde een consortium van experts: The World Animal Protection, Sea First Foundation en The Black Fish.

Alhambra ontwikkelde een spraakmakende campagnefilm en een online platform met daarop wetenschappelijke achtergrondinformatie en verschillende handelingsperspectieven voor het publiek die zijn aangedragen vanuit het consortium. We wilden met humor en creativiteit mensen betrekken in moeilijke duurzaamheidsvraagstukken. De kijker moet zichzelf gaan afvragen: welke rol heb ik hier in? Op deze manier spreken we zo veel mogelijk mensen aan.

Om bereik te creëren, werd het consortium gemobiliseerd voor de campagne en activeerde Alhambra een tiental aangesloten NGO’s waaronder Greenpeace, Wakker Dier en Milieudefensie om het persbericht en de campagnefilm te verspreiden.

RESULTATEN
Alhambra bracht verschillende partijen samen, ontwikkelde de film Bijvangst en was verantwoordelijk voor de campagne en PR. De film reisde door heel Europa en werd bekroond in Slovenië. Daarnaast publiceerde Het Parool een artikel en barstte er een discussie los op social media. Bijvangst werd publiekelijk geagendeerd en is een bekende term geworden als het gaat om voedselverspilling.

1e prijs IFF2016
price-ribbon
Issue campaigning
megaphone
European festivals
globe

Interesse? Neem contact met ons op.